انواع کاربری برج خنک کننده | طراحی، تولید و فروش کولینگ تاور | مهتاب گستر
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

معرفی برج خنک کننده (برج خنک کن) یا کولینگ تاور

برج خنک کننده (برج خنک کن) یا کولینگ تاور یکی از پر کابرد ترین دستگاه‌ های صنعتی است که جهت خنک کردن آب گرم در نیروگاه ها، پتروشیمی ها، کارخانه ها و ... از آن استفاده و بهره برداری می‌ شود. همان طور که از اسم آن مشخص است واژه برج به این منظور به کار می ‌رود که نشانگر سازه ‌ای با ارتفاع بلند است، در ابتدا برج‌ های خنک کننده به صورت سازه‌ های خیلی بلند ساخته می ‌شدند که آب گرم از بالای برج خنک کننده به داخل آن پاشیده می‌ شد، ارتفاع کولینگ تاور باعث به وجود آمدن اثر دودکشی می ‌شد و جریان هوا از پایین به بالا به صورت طبیعی رخ می ‌داد. آب گرمی که از بالای سازه پاشیده شده بود با جریان هوا تماس پیدا می‌ کرد و تا به پایین برسد گرمای خود را از دست داده و خنک می ‌شد.

با پیشرفت تکنولوژی ساخت برج ‌های خنک کننده متحول شد، فن به دستگاه کولینگ تاور اضافه شد تا هوا را داخل برج خنک کننده به جریان بیاندازد این مسئله موجب کاهش ارتفاع کولینگ تاور شد، زیرا دیگر نیازی به ارتفاع بلند و اثر دودکشی نبود. همین طور به جای این که آب در فضای خالی درون دستگاه پاشیده شود، از سطوح انتقال حرارت متراکم به نام پکینگ استفاده شد که آب به روی آن ‌ها پاشیده سطح و مدت زمان تماس میان آب و هوا را افزایش می ‌دهند، در نتیجه آب گرم در زمان کوتاه ‌تر خنک می ‌شود، مدل طراحی برج‌ های خنک کننده جدید به صورت زیر می باشد.

برج ‌های خنک کننده دارای انواع مختلفی هستند، از نظر شکل هندسی به مکعبی و گرد تقسیم می ‌شوند، از نظر متریال مورد استفاده در ساخت به سه دسته فلزی، بتنی و فایبرگلاس تقسیم می‌ شوند، که نوع فایبرگلاس دارای مقاومت بیشتری در برابر رطوبت می ‌باشد، برای آشنایی کامل با دسته بندی و انواع برج خنک کننده وارد شوید.

از نظر مکانیزم کولینگ تاور ها به دسته بندی مهمی تقسیم می ‌شوند، که عبارت است از:

  • ·        برج خنک کننده مدار باز

این نوع کولینگ تاور همان برج خنک کننده معمولی است که آب درون دستگاه پاشیده می ‌شود و به طور مستقیم با هوا در تماس می ‌باشد که برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده مرطوب نامیده می‌ شود.

  • ·        برج خنک کننده مدار بسته

این دستگاه کولینگ تاور مجهز به کویل می ‌باشد، آب گرم وارد کویل می‌ شود و با هوا تماس مستقیم ندارد، هم زمان در مداری جدا آب به روی کویل ها پاشیده شده و هم زمان هوا درون دستگاه جریان پیدا می‌ کند. در نتیجه آب از سطح کویل تبخیر شده و با دریافت گرمای نهان آب درون کویل را نیز خنک می‌ کند. در این سیستم، رسوب در مدار اول که درون کویل حرکت می ‌کند حذف می‌ شود و به دلیل عدم تماس با هوا هیچ گونه آلودگی نخواهیم داشت.

  • ·        کولینگ تاور هیبریدی

این نوع کولینگ تاور ترکیبی از برج خنک کننده مدار بسته و برج خنک کننده مدار باز در یک دستگاه است، آب با دمای بالا ابتدا وارد کویل می ‌شود و هوا از روی کویل عبور می ‌کند و آن را خنک می ‌کند، پس از عبور از کویل سپس آب به وسیله نازل بر روی پکینگ های برج خنک کننده پاشیده می ‌شود و در این قسمت مدار باز می‌ شود، در نهایت آب سرد در تشت دستگاه جمع می ‌شود.

برج خنک کننده

انواع کاربری برج خنک کننده

  • ·        برج خنک کننده به عنوان خنک کننده چیلر

در این نوع کاربری از برج خنک کننده عموماً از کولینگ ‌تاور هایی با ظاهر مدور به رنگ سفید در پشت‌ بام ساختمان ها استفاده می ‌شود. وظیفه برج ‌خنک ‌کننده سرد کردن آب کندانسور چیلر در موتورخانه می ‌باشد. برج خنک کننده چیلر قالباً کاربرد بیشتری نسبت به کاربری صنعتی دارد. افزایش روز افزون سیستم ‌های تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان ها سبب کاربرد بیشتر کولینگ‌ تاور در این کاربری می شود. برج های خنک کننده فایبرگلاس یا کامپوزیت در برخی از موارد به صورت دمونتاژ ارائه می شوند. اگر یک ساختمان قابلیت جای گذاری این تجهیز را نداشته باشد، برج خنک کننده فایبرگلاس به صورت دمونتاژ ارسال و در محل ساختمان مونتاژ می شود.

چیلر چیست؟

چیلر (چیلر آبی یا چیلر ترکمی آب خنک کننده) دستگاهی است که آبی که درون فن کویل ها در جریان هست را تا دمای 4 درجه سانتی گراد پایین می آورد، دمای آب ورودی نباید بیشتر از 29 درجه سانتی گراد باشد و به همین دلیل از کولینگ تاور به عنوان پیش خنک کننده چیلر جذبی و چیلر تراکمی نیز استفاده می شود تا اگر دمای آب ورودی بیشتر از حد مجاز می باشد آن را کاهش دهد و به 29 درجه سانتی گراد برساند سپس به سمت چیلر هدایت کند پس می توان گفت برج خنک کننده از اجزاء اصلی در چیلر ها به حساب می آید.

جنس این برج های خنک کننده چیلر می تواند برج خنک کننده فابیرگلاس، کولینگ تاور گالوانیزه، برج خنک کننده چوبی، کولینگ تاور مارلی و برج خنک کننده بتنی باشد.

انواع برج خنک کننده چیلر

چیلر های دو دسته می باشند، چیلر جذبی و چیلر تراکمی که این چیلر ها در صنعت و در تهویه مطبوع به کار برده می شوند.

شکل دیگر تقسیم ‌بندی چیلر ها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم‌ بندی می ‌شوند.

چیلر های تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلر های جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می ‌شوند.

روش کار برج خنک کننده چیلر

در سیستم چیلر و کولینگ تاور یک مبدل حرارتی به نام کندانسور که معمولا از نوع پوسته و لوله یا صفحه ای است در مدار چیلر آبی جهت کندانس کردن (چگالش) مبرد گازی شکل و تبدیل آن به مبرد مایع به کار می رود. چیلر از یک سمت به فن کویل یا هواساز و از سمتی دیگر به برج خنک کننده متصل است.

مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور که به بسیار داغ است وارد کندانسور پوسته و لوله می شود و از طرف دیگر آن آب با درجه حرارت پایین  وارد کندانسور می شود. طی تبادل حرارت صورت گرفته، مبرد گرمای خود را به آب داده و تقطیر می شود. آب گرم شده توسط پمپ به برج خنک کننده ارسال و در آن جا توسط هوایی که با فن دمیده می شود، خنک می شود تا مجدد به دمای محیط نزدیک شده و به کندانسور ارسال شود.

تکنولوژی های جدید در سیستم کولینگ تاور چیلر

چیلر و برج خنک کننده سال هاست که به عنوان یکی از پر کاربرد ترین سیستم های سرمایش در ساختمان های مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد و امروزه تکنولوژی های جدید باعث افزایش راندمان و طول عمر آن ها شده است. برای مثال امروزه هم در موتور محرک چیلر و هم موتور فن برج خنک کننده از موتورهایی با سرعت متغیر استفاده می شود که مزیت آن این است که موتور های محرک الکتریکی همواره با تمام توان کار نکرده و فقط متناسب نیاز درخواستی مصرف کننده و با تغییر دور به صورت اتوماتیک، توان تولید می کند. در نتیجه مصرف انرژی برق به طور قابل ملاحظه ای در این سیستم ها کاهش یافته است.

همچنین با به کار بردن لوله های فین دار یا همان فین تیوب در کندانسور چیلر و کولینگ تاور به تعداد زیاد، علاوه بر کاهش ابعاد آن، موجب افزایش نرخ انتقال گرما بین مبرد و آب می شوند.

برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به سایر انواع کولینگ تاور از کارایی بیشتری برخوردار است. از لحاظ قیمت برج خنک کننده فلزی و  کولینگ تاور چوبی نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از قیمت مناسب تری برخوردار است.

  • ·        برج خنک کننده در کاربری خنک کن ماشین آلات صنعتی

در کاربری صنعتی برج خنک کننده با بدنه فایبرگلاس این تجهیز امروزه از استقبال زیادی در صنایع مختلف برخوردار گشته است. به دلیل عملکرد و راندمان بالای کولینگ تاور فایبرگلاس امروزه در بیشتر صنایع از انواع برج خنک کننده فایبرگلاس با استراکچر مکعبی یا مستطیلی استفاده می ‌شود. سیستم‌ های تعدیل کننده برودتی به دلیل شرایط صنعتی در کشور کاربرد فراوانی دارند. در صنعت تولید مهم ترین اصل تولید بدون وقفه می ‌باشد. یکی از مزایای کولینگ ‌تاور فایبرگلاس تعمیر و نگهداری آسان و راحت می‌ باشد. با استفاده از این مزیت صنعت تولید با بالا ترین راندمان به کار خود ادامه خواهد داد.

نحوه خنک کردن آب در برج خنک کننده

  • ·        خنک کردن آب توسط انتقال حرارت جا به جایی

آبی که در برج خنک کننده توسط هوای سرد بیرون خنک می شود از دو روش اساسی گرما از دست می ‌دهد. روش اول بر اثر اختلاف دمای آب داغ با هوای بیرون می باشد که به این گرمای از دست رفته انتقال برودتی می گویند. در اثر پدیده انتقال گرمای برودتی در برج خنک کننده فایبرگلاس، آب با توجه به میزان هوادهی و اندازه دمای محیط خنک می‌ شود. به هر میزان حجم هوای بیشتری را بتوانیم در تماس با آب قرار دهیم میزان انتقال برودتی نیز بیشتر خواهد شد. در بسیاری از موارد در فصول گرم با افزایش دمای خشک و نزدیک شدن دمای محیط به دمای آب داغ این میزان کاهش می ‌یابد.

  • ·        خنک کردن آب توسط انتقال گرمای محسوس

روش دوم در کاهش دمای آب در کولینگ تاور، تبخیر و آزاد شدن گرمای محسوس آب می باشد. در واقع برای تبخیر درصدی از جریان آب داغ گرمایی نیاز است که این گرمای محسوس از خود جریان آب گرفته می شود. آب پس از تبخیر به صورت بخارات وارد هوای خشک ورودی شده و اشباع می شود. میزان رطوبت هوا به هر میزان کم تر باشد گرمای محسوس بیشتری از آب گرفته می شود و آب خنک تر خواهد شد. به دلیل همین موضوع عملکرد برج خنک کننده فایبرگلاس در محیط های خشک (دارای رطوبت کم) بهتر می باشد. گرمای محسوس همواره بیشتر از میزان گرمایی است که بر اساس اختلاف دمای آب و هوا جا به جا می ‌شود.

برج خنک کننده

قطعات مهم برج خنک کننده

کولینگ تاور از مجموعه قطعات و اجزای مختلف تشکیل شده است، قطعات شامل الکتروموتور، فن استک، ساپورت، فن برج خنک کننده، سیستم توزیع آب، قطره گیر برج خنک کننده، اسپری نازل برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کننده، بدنه اصلی کولینگ تاور، دریچه ورود هوا و تشت می ‌باشد. نقش پکینگ برج خنک کننده ایجاد سطح تماس گسترده میان آب و هوا می ‌باشد تا بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. پکینگ برج خنک کننده یا سطوح انتقال حرارت به عنوان قلب کولینگ تاور شناخته می‌ شود و در دو مدل اسپلش (قطره ‌ای) و فیلمی طراحی و تولید می‌ شود.

لزوم تعویض قطعات کولینگ تاور

برج خنک ‌کننده به عنوان یک منبع برودتی وظیفه خنک‌ کردن دستگاه‌ های گرمازا را بر عهده دارد و عموماً به صورت دائم کار طراحی می شود و از این رو در تماس دائمی با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا می ‌باشد.غلظت مواد محلول آب در اثر تبخیر دائم در این مدل خنک ‌کن صنعتی دائماً در حال افزایش می باشد. افزایش میزان غلظت مواد محلول آب سبب ایجاد رسوب و گرفتگی در افشانک، پکینگ و کلیه اجزای داخلی برج خنک‌ کننده می شود. از طرفی دیگر آلاینده ‌های محیطی و وجود گرد و غبار در هوا در تماس دائم با قطعات جانبی کولینگ ‌تاور سبب استهلاک شدید و ایجاد رسوب بیشتر می شود. تابش مستقیم نور خورشید سبب تخریب آرام قطعاتی همانند پروانه یا فن برج خنک‌ کننده، قطره گیر برج خنک‌ کننده و لوور می‌ شود.

بنابراین تعویض و تعمیر دوره‌ ای قطعات راه کار اصلی جلوگیری از تخریب اجزای داخلی برج خنک‌ کننده و در نتیجه حفظ عملکرد دستگاه کولینگ ‌تاور خواهد شد.

لوازم یدکی کولینگ ‌تاور

همان طور که گفته شد بازرسی دوره ‌ای برج خنک‌ کننده، تعمیر و تعویض قطعات داخلی یکی از مهم ترین اصول نگهداری در این منبع سرمایشی محسوب می ‌شود. در صورتی که بازدید دوره ‌ای کولینگ‌ تاور و یا رسوب ‌زدایی قطعات داخلی به تاخیر بیافتد، راندمان برج خنک ‌کننده به شدت افت می ‌کند. تأمین و تهیه لوازم یدکی برج خنک ‌کننده در واقع یکی از مهم ترین اصول مهندسی تأسیسات در نگهداری برج خنک‌ کننده محسوب می ‌شود.

در بسیاری از کارخانجات صنعتی به منظور جلوگیری از صدمات شدید ناشی از عدم بازرسی مناسب اجزای داخلی تجهیزات صنعتی و برودتی، همواره یک ست کامل از  لوازم یدکی آن تجهیز خریداری می ‌شود. لوازم یدکی برج خنک ‌کننده جریان ‌متقاطع در مواقع اضطراری (مخصوصا در حالتی که برج خنک‌ کننده به صورت دائم کار می ‌باشد) در خصوص نگهداری این دستگاه می تواند بسیار موثر باشد. از انواع لوازم یدکی مهم این مدل سردکن صنعتی می توان به نازل یا افشانک برج خنک‌ کننده، پکینگ برج خنک‌ کننده، قطره گیر برج خنک‌ کننده و پروانه برج‌ خنک ‌کننده اشاره کرد.

به عبارت ساده‌ تر لوازم یدکی کولینگ‌ تاور جریان مخالف یک ست کامل از تجهیزات داخلی و مهم بخش‌های مختلف برج‌ خنک ‌کننده محسوب می‌ شود قطعاتی ازجمله نازل یا آب پخش‌کن برج‌ خنک ‌کننده، پکینگ برج‌ خنک ‌کننده، پروانه یا فن برج‌ خنک ‌کننده و تجهیزات اصلی این تجهیز صنعتی محسوب می شود که در مواقع اضطراری و در صورت خرابی قطعه مورد استفاده قرار می گیرد.

شما عزیزان می توانید برای شناخت بیشتر برج خنک کننده و اجزای کولینگ تاور، به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید کولینگ تاور و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کولینگ تاور و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

برج خنک کننده





:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: